Flyvetur med baby/barn

Før vi rejste, havde jeg lidt frygtet hvordan flyveturen ville gå med et lille barn på 10 måneder – både med hensyn til tryk i ørerne, men også i forhold til den trange plads og dermed begrænsede muligheder for N for at udfolde sig og aktiveres. Mine bekymrede anelser viste sig dog at være helt ubegrundede.

Flyveturen både ud og hjem gik over al forventning. Jeg ammer stadig morgen og aften, så eftersom jeg havde læst at amning havde en god effekt på trykket (noget med udligning ved sutte- og synkebevægelser) ammede jeg ved opstigning og landing på begge ture. N var slet ikke påvirket af lufttrykket, men om det var amningen, der gjorde udfaldet, kan jeg selvfølgelig ikke vide. Vi rejste med Spies, og var så heldige på udrejsen, at have et helt sæde til N, da der var ledige pladser i flyet. Det var en dejlig luksus, så hun (i perioder) kunne sidde på sit eget sæde og fx spise og lege med hvad hun nu lige fandt spændende. Derfor var der på udrejsen masser af plads til at hun også kunne stå op osv. På hjemrejsen var der flere passagerer ombord, så der havde vi “kun” vi to voksnes to sæder at gøre med, som er standard, men her sov N i over en time ud af rejsens totale tid på 2 timer og tre kvarter, så det var ikke noget problem heller. Da hun vågnede var hun frisk til at stå op på mor eller far og charme og vinke til de som skulle have lyst til at snakke med hende 🙂

Angående mad havde vi bestilt en “babymenu” gratis hjemmefra til begge ture. Deri var der en banan, en babysmoothie, kartoffel/gulerodsmos og en pakke rosiner. Trods vi havde helt vildt meget mad med hjemmefra til turen, så spiste N mosen og smoothien begge veje, så det fungerede super fint. Det er ok med de fleste flyselskaber at have babymos, smoothies og andet mad/drikke med til baby i håndbagagen, og vi havde taget lidt honningmelon og blåbær med, en smoothie og nogle minifras. Jeg havde faktisk også pakket noget pulvergrød, bare for en sikkerheds skyld, men det blev slet ikke brugt (man prøver vel at dække sig ind 100%, og med en meget madglad datter er mad/snacks noget der altid kan distrahere/gøre glad for en stund). Alt i alt gik turene altså super godt, og trods jeg nok ikke ammer næste gang vi skal ud at flyve (ingen planer om det foreløbig), så tror jeg godt vi (jeg) kan have ro i sindet næste gang der er en flyvetur i sigte.

DSC04528 DSC04517 DSC04524

2 thoughts on “Flyvetur med baby/barn

Skriv et svar

