Familiens projektleder og om at give slip på kontrollen

tankeskrald

Et nyt søvnmønster er opstået herhjemme. Det er dog ikke Ns søvnmønster, som har ændret sig, det ligger stadig meget fast. Men jeg derimod, er begyndt at gå ret sent i seng. Før gik jeg som regel i seng ved 22-tiden, men ikke længere. Jeg nyder virkelig tiden efter kl. 20, hvor N er puttet, for så kan jeg først rigtigt gøre hvad jeg vil, om det så er at rydde op, læse blogs, surfe nettet tyndt for boligindretning, se en dårlig serie eller noget helt andet. Derfor er jeg begyndt først at sove omkring midnat, og det er der også en anden grund til. Om aftenen er det som om mine tanker går lidt amok. Der går lang tid efter jeg har lagt mig i sengen til jeg sover, for jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de ting jeg skal nå.

To-do-listerne er ikke kun på mobilen og på en fysisk lap papir, men også i mit hoved. Tankemylderet omhandler hvad jeg skal huske dagen efter, de mails der skal svares, hvad der skal købes ind, hvilken gave der skal købes til den og den anledning, skal der inviteres gæster til weekenden – hvad skal der serveres?, DIYs jeg har lyst til at afprøve, nye ting til boligen, hvad skal jeg lave til aftensmad?, hvornår var det nu N skulle til tandlægen? osv. osv. osv.

Jeg husker at have læst et uddrag fra en bog som beskriver kvinden som familiens projektleder, og det label kan jeg kun nikke genkendende til (heraf min trang til utallige huskesedler??). Det er faktisk en meget sjov og tankevækkende artikel (hvis den tages med et gran salt). Her er fx et uddrag:

“Du behøver ikke tænke på noget, for du ved, at jeg har styr på det. Du ved det. Jeg kan ikke tillade mig at glemme. Du kan læne dig tilbage, men jeg får ikke hjælp! Jeg har sgu ikke noget naturligt talent for det her job!,” hvæser jeg til min mand.”

“Hvad mener du? Hvad for et job?”

“Jobbet som familiens fucking projektleder. Du er fandeme nødt til at forstå, at bare fordi jeg er kvinde, har jeg ingen specielle evner for at huske papirer og datoer og gymnastikposer og madpakker og så videre og så videre i én uendelighed, men jeg er nødt til det.” (…)

Jeg tror, i modsætning til bogens forfatter Gunilla Bergensten, at mange kvinder (i hvert fald mig) har en eller anden trang til at have styr på tingene, og jeg kan mærke at jeg har svært ved at give slip på kontrollen. Som min kæreste sagde den anden dag: “Streg alle de ting på din to-do-liste der ikke er strengt nødvendige og nyd din barsel”.

Altså: LOOSEN UP! Det er lettere sagt end gjort, men jeg tror det er vigtigt at prøve at slippe trangen efter orden, kontrol og stræbenen efter det perfekte.

Ane Cortzen siger det på en meget humoristisk måde, i en artikel i Femina, som sætter tingene lidt i perspektiv:

“Man skal pynte perfekt op til jul og lære at strikke og sætte tapet på skufferne og have meget mere sex med sin mand og bo enormt lækkert og leve enormt sundt – altså, hvornår stopper det?!”

Den tanke kan jeg helt sikkert også følge, og jeg er sikker på at især Instagram og blogs er med til at give kvinder et billede af, at alle andre kvinder lever et mere eller mindre perfekt liv. De sociale medier portrætterer oftest bare små udklip, eller glansbilleder, om man vil, af dejlige/sjove/fotogene ting som vedkommende bag møder på sin vej, og det tror jeg er enormt vigtigt at huske på, for at man som kvinde ikke mister pusten. Igen er det lettere sagt end gjort, men jeg vil i hvert fald prøve at huske på, på en dag hvor havregrøden koger over, baby er tvær og man taber futterne på parkeringspladsen på vej til svømmehallen, jonglerende med baby og overfyldt sportstaske, at det er helt okay. Det sker også for hende der med det altid(?) nydelige hjem, rene, glade børn, nybagte speltboller, hjemmehæklede vimpler, daglige løbeture and the list goes on 😉 Jeg vil stadig bruge min blog og Instagram til at poste nydelige ting som glæder øjet, samt dejlige stunder fra mit liv, for det er trods alt ment som inspiration, og jeg tror på at idéer blomstrer bedst i solskin, men jeg opfordrer alle til at have denne note in mente når man scroller gennem sin blogliste og Instagramfeed 🙂

Sikke filosofiske tanker på en stille og rolig fredag… Hav en god weekend!

– Maria

Skriv et svar

