Grød og frys af frugtmos

Her hjemme er vi så småt startet på grød til N. Indtil videre har hun fået majsgrød i fire dage, og hun spiser allerede en hel portion (1 dl) af gangen – meget madglad! 🙂 Udover majsmel til grød, har jeg også købt boghvedemel og hirseflager, som jeg regner med hun skal smage i næste uge. Hun får vand af kop til grøden, og det går også fint med at drikke af koppen.

Smager majsgrøden

Smager majsgrøden

Vil selv holde koppen

Vil selv holde koppen

GLAD

GLAD

Vi er startet med ren majsgrød, og ikke eksempelvis frugtmos, for at N ikke kun får smag for det søde. Dog har jeg i går lavet noget æble, sveske og abrikosmos og frosset ned i små portioner, så vi snart kan begynde at tilføje en portion frugtmos til grøden. Det er jeg ikke i tvivl om at hun vil elske 🙂 Jeg blev tippet af min termins/mødregruppe om at bruge mini silikonemuffinsforme til at fryse mosen ned i, da de er beregnet til mad og dermed ikke afgiver farlige stoffer/kemikalier, som nogle isterningebakker kun beregnet til vand kan gøre. Jeg har brugt dem fra Søstrene Grene, og da de små portioner var frosset, poppede jeg dem ud i en pose og tilbage i fryseren.

Formene fra Søstrene Grene

Formene fra Søstrene Grene

Æbler

Æbler

Mosen i formene

Mosen i formene

Portionerne er kommet i en plastpose efter frysning

Portionerne er kommet i en plastpose efter frysning

Det er en helt ny verden jeg har skullet sætte mig ind i mht. alt den nye slags mad N skal til at have, og jeg har fundet meget hjælp i Sundhedsstyrelsens bog/pjece “Mad til spædbørn og småbørn”. I den er der gode råd og vejledning at hente omkring hvordan, hvad, hvor meget og hvornår de små skal/kan spise 🙂

2 thoughts on “Grød og frys af frugtmos

Skriv et svar

